Wednesday, February 16, 2011

Sejarah penting 14hb Februari selain Valentine.


Anda kenal jejaka kacak,maskulin,kental dan gagah di dalam gambar ini?

Tak kenal?




"Pada awal petang 14 Februari, pihak Jepun melancarkan serangan berhelah. Daripada Jalan Pepys Road mendaki Pt.226, Adnan Saidi yang ketika itu berusia 27 tahun, memantau kontinjen "tentera Sikh" daripada Tentera British India(British-Indian Army) mara. Penglihatannya yang tajam dan kecerdasan fikirannya membolehkan Lt. Adnan perasan sesuatu tidak kena apabila menyedari tentera berturban yang mara itu bergerak dalam kumpulan berempat dan bukannya bertiga seperti Tentera British. Menyedari helah tersebut, Lt. Adnan Saidi dan anak buahnya melepaskan tembakan dan berjaya membunuh sekitar 20 orang musuh pada jarak dekat, dengan itu memaksa tentera Jepun berundur.

Dua jam kemudian, tentera Jepun telah melancarkan serangan besar-besaran dalam bilangan yang besar. Serangan tersebut menumpaskan Lt. Adnan Saidi dan tenteranya. Dengan bilangan yang jauh lebih kecil dan kekurangan peluru, Regimen Melayu bertempur dalam pertempuran sehingga ke mati.walaupun leftenan adnan terkorban,namun lebih daripada 800 askar yang telah dibunuh oleh leftenan adnan dan regimennya."


Sumber:SINI


Pada usia 27 tahun,maknanya sama dengan usia aku sekarang,arwah dah berjuang untuk negara.Emo tak emo la.Muda-muda lagi dah lawan jepun sampai mati.Bertahan sampai ke titisan darah terakhir orang kata.Kalau lawan fight dalam dota,aku selalu cakap 'fight till last sperm'.Memang beza macam langit dengan bumi.


Cakap banyak takda...meh kita sedekah al-fatihah untuk semua pahlawan dulu.

Al-fatihah.



7 comments:

Mr feckry said...

ni salah seorang phalawan Melayu!

kuyam said...

ni ke mke sbnr left adnan?
wahhh,hensem jugak
haha

Anonymous said...

left adnan?aku kalo org sebut leftenan adnan..aku ingat hairie othman.haha

zulkoa said...

fite til las sperm?..wah, nice gak quote ni..aku menghargai..:)

Kensi Ell Byle said...

patriotik pon kau..=)

riff rahim said...

just for sharing, pada usia 19 tahun, Sultan Muhammad Al-Fatih telah menaiki takhta kerajaan Turki Uthmaniyyah. Pada usia 21 tahun, baginda telah berjaya membuka kota Constantinople. hebat kan?

jom sama2 jadi mcm mereka. insya Allah.

StingRay said...

feckry: yeah! =)

kuyam: hensem tuu...buleh jadi model.=)

puan capa: ah..terpengaruh dengan filem. =)

ubi: balik print..letak dalam frame quote tu.haha

UTM:Yep..ada baca kisah dia.mmg hebat! =)


leyha: aku mmg patriotik.haha

hidney: Hari2? Jadi..bila masanya ko sambut maulidur rasul? Hari Raya? hahahahahaha.