Thursday, February 17, 2011

Antara Jamil,Tom Cruise dan Top Gun

Lokasi: Pasar Malam kira-kira 30km dari SmallVille
Tahun: 1993 rasanya.

Mata aku melilau sana-sini.Seronok tengok barang-barang yang dijual.Tak jauh dari aku,kira-kira 30 sentimeter di hadapan,kelihatan bapak aku sedang berjalan-jalan santai.Aku ikut dengan patuh.Sebenarnya,aku jalan sebelah bapak aku tadi,tapi disebabkan leka sekejap,aku terkebelakang sedikit.

Bila sedar aku dah terkebelakang,aku cepat-cepat berjalan di sebelah bapak aku semula.Bukan apa,budak comel macam aku ni,kalau tak penculik,mesti ada mak budak pompuan yang berkenan nak culik aku,tak pun nak cubit-cubit pipi aku.

Aku tak suka.

Aku sambung berjalan-jalan di sebelah bapak aku.Ini untungnya kalau ikut bapak aku pergi ke rumah kawan-kawan beliau.Kalau balik,mesti singgah memana.Seronok bukan main.Bukan nak beli sangat pun,cuma nak tambah pengalaman hidup orang kata.Ye lah,baru 9 tahun hidup kat dunia.Kat sekolah pun,kalau subjek matematik tu,baru masuk silibus darab dan bahagi.

Sambil berjalan tu,tiba-tiba ada satu khemah jual barang-barang caca-marba.Caca marba di sini bermaksud,tuan khemah tersebut tidak spesifik barang apa yang beliau jual.Dari barang dapur,sampailah kepada coli,habis dijualnya.Tak senonoh betul.

Tengah seronok tengok ropol-ropol pada coli yang dijual,aku tiba-tiba tertarik kepada satu menda.Tak jauh dari aku,cerita Top Gun sedang dipasang.Peh.Cerita Top Gun tu.Cerita pasal peperangan jet pejuang.Mana boleh tak tertarik.Walaupun tuan khemah tersebut hanya pasang pada TV kecik yang diletakkan di atas VHS Player,namun hati aku tetap bergolak riang.

Oh ya,pada masa tu,manada lagi VCD dan DVD bagai.Yang ada cuma pita video VHS.Mata aku kembali segar.Menda-menda yang melibatkan jet memang membuatkan aku mudah naik sheikh sket pada masa tu.

Aku tarik tangan bapak aku menuju ke arah TV tadi.Bapak aku yang sedang berjalan terus terhenti.Kami berdua berada di hadapan TV.Turut serta pada masa tersebut,ada sorang budak sebaya aku.Dia berseorangan.Di belakang budak tadi,ada beberapa brader yang tumpang tengok.Kelihatan mereka semua kagum dengan cerita yang sedang ditayangkan.

Mau tak kagum,cerita tengah sedap.Tengah klimaks orang kata.Aksi berperang di udara.Dah dekat nak habis dah cerita pun.Aku rasa,diorang follow dari awal.Kusyuk sangat nampaknya.Aku pun,tak nak kalah.Layan habis cerita Top Gun tadi dengan penuh penghayatan.

Tengah sedap layan,bapak aku ajak pergi.Dem.Cerita belum habis.Hero tengah tembak satu persatu kapal musuh.Macam mana nak tinggal.Budak tadi pun tengah terlopong menyaksikan aksi peperangan tadi.Begitu juga dengan brader-brader kat belakang.

Bapak aku dah tarik tangan.Ajak balik.Jauh lagi perjalanan.Malam dah lewat.Esoknya nak ke sekolah lagi.

Aku tak nak gerak.

Bapak aku ajak balik.

Aku tak nak.

Kelihatan Tom Cruise sedang bersedia nak setelkan musuh.Kalau dah sampai babak di mana Tom Cruise nak tembak musuh,mana boleh nak blah macam tu aja.Bapak aku mana faham menda-menda macam ni.Kalau dia nak tunggu,jenuh la.

Kapal terbang Tom Cruise sibuk mengejar pesawat musuh.Nak lagi berdebar,kapal membe dia pulak kena tembak sampai berasap enjin.Memang epik habis.Hati semua penonton depan tv kecik pada malam tersebut berdebar-debar.







TAPPP !!!!

Tuan khemah tutup cerita kat TV.Dia tekan butang Eject.Tape keluar.Dia amik tape tu,letak dalam plastik kemudian bagi kat aku yang sedang menyeringai tersenyum.Bapak aku bayar duit.

"Tape yang last." kata tuan khemah tersebut sambil menerima duit.

Aku pandang ke arah budak dan brader-brader yang menonton bersama aku tadi.Kelihatan budak tadi dah pikul bazooka.Brader yang lain dah standby dengan bom tangan dan senapang M-16.

Tanpa membuang masa,mereka semua melepaskan tembakan serentak ke arah aku.Aku juga,tanpa membuang masa,dengan tenang,terus angkat tangan,baca doa memelihara diri dari bala dan ancaman mala petaka dengan penuh ikhlas dan tawadhuk.

Hasilnya,semua peluru tadi melencong entah ke mana di dalam kegelapan malam.Bapak aku tak perasan semua tu sebab aku ada 30 sentimeter di belakang beliau.Semuanya selamat.

Baik-baik saja.

Tiba di rumah,aku tonton cerita Top Gun sampai meleleh-leleh air liur dan air hidung.


6 comments:

Nerzhul said...

layan movie kat rumah seorang² memang syok.

alien said...

ngade2 ko ni jamil

Anonymous said...

air liur aku pun meleleh baca citer ko ni..nice

miss nina said...

hahaha..kejamnya aksi penonton lain, sangat jeles dgn jamil
punya lah nak tgk ye?

Anonymous said...

potong stim la!tak dapat tgk!

StingRay said...

ner: stuju! =)

alien: manada..manada..=)

arman: dah lap ke belum? aishhh! haha

miss: diroang memang..emosi sangat.haha.=p

capa: nasib leeeeee...haha.