Thursday, December 9, 2010

Cikgu Kamal

Tengah hari tu,Cikgu Kamal membelek-belek surat khabar.Sebelum loceng tamat sekolah berbunyi,dia lepak sekejap di taman sekolah.Tajuk dalam akhbar agak menarik.Berkenaan daun ketum.Yang membuatkan berita tersebut menarik perhatian Cikgu Kamal ialah,berita dalam akhbar yang dibacanya dengan jelas menulis nama tempat yang sangat dikenalinya.Tempat di mana dia sedang mengajar.Jadi,seperti biasa,sebagai Cikgu muda yang bersemangat tinggi,benda-benda macam ni mesti diambil tahu.

"Baca apa tu cikgu?" tegur Saiful Misbah.Seorang lagi anak murid Cikgu Kamal dari kelas darjah 1 Strawberry.
"La.Dah dekat nak balik ni.Kamu pegi mana? Dah kemas beg?" soal cikgu Kamal.

"Pegi tandas.Dah kemas dah.Cikgu tengok gambar perempuan ehhh dalam paper..oooo.." Saiful Misbah membuat tekaan rambang.
"Eh.Takda lah.Ni ha.Pasal daun ketum ni ha." balas cikgu Kamal sambil menjuih.

"Kenapa pulak dengan daun ketum tu cikgu?" soal Saiful Misbah penuh minat.
"Daun ni bahaya.Boleh ketagih.Macam dadah." terang cikgu Kamal.

"Ye ke cikgu?" Saiful Misbah meminta kepastian.
"Ye lah.Menda ni asalnya ubat kampung.Tapi disalahgunakan." ringkas penerangan Cikgu Kamal.

"Patut la ayah tiap-tiap hari guna daun ni.Mak pun cakap ayah dah ketagih.Balik kerja mesti guna daun ni." balas Saiful Misbah dengan muka berkerut-kerut.
"Ayah kamu pun ketagih jugak?" soal Cikgu Kamal.

"Ha'ah." balas Saiful Misbah.
"Takpa lah.Jom cikgu hantar kamu.Biar cikgu bawak berbincang dengan ayah kamu.Risau kamu pun terpengaruh nanti." balas Cikgu Kamal.Penuh perihatin seperti biasa.

"Tapi,best daun tu cikgu." balas Saiful Misbah.

Cikgu Kamal terkejut.Menda ni dah parah jika melibatkan anak muridnya.Tindakan mesti pantas.

Loceng tamat sekolah berbunyi.

Murid-murid berlari pulang dengan riang seperti biasa.Nampak sangat sekolah tak best.Kalau sekolah best,mesti murid-murid berlari pulang dengan kesedihan.


***********


"Assalamualaikumm.." laung Cikgu Kamal.
"Waalaikummussalam..." balas Encik Sahak.Badannya berpeluh.

"Ishh...cikgu rupanya.Ingatkan siapa.Jemput duduk." pelawa Encik Sahak.Mereka berdua duduk di pangkin di hadapan rumah.Suasana tenang.Langit cerah.Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup.Saiful Misbah berlari riang menuju ke dalam rumah.
"Berpeluh sakan nampak Encik Sahak.Sihat betul saya tengok." manis mulut cikgu Kamal berbicara.

"Kerja ladang.Macam ni la cikgu.Belajar tak pandai macam cikgu." balas Encik Sahak merendah diri.
"Macam ni Encik Sahak.Saya ada benda nak tanya Encik Sahak ni.Berkenaan....."

"Laaaa...cikguuuu....makan nasik kat sini je lah.Saya dah siap masak dah." Laung Puan Sabariah di muka pintu.Di sebelahnya Saiful Misbah tersenyum riang.Ada segelas air ribena di tangannya.
"Ha..elok jugak tu.Masa makan boleh kita sembang-sembang.Tunggu saya mandi dulu.Kita makan sama-sama.Hari ni lauk ikan pari rebus cicah sambal kicap daun kesum.Kegemaran saya tu cikgu.Tak pekena daun kesum sehari,boleh naik gila dibuatnya.Hahahaha..." balas encik Sahak ceria sambil usap-usap perut.

"Jomlah cikgu.Sedap daun ketum tuuu.." balas Saiful Misbah ramah.
"Astaga..tak boleh sebut betul-betul lagi budak ni.Da-un Ke-Sum..sebut betul-betul." bebel Puan Sabariah.

"Da-un Ke-thummm...." Saiful Misbah mencuba sedaya-upaya.
"Ha...lama-lama boleh la tu." Puan Sabariah memberikan semangat.Encik Sahak hanya tergelak besar melihat gelagat anak isterinya.Meriah.Ceria.Mesra.

"Oh ya.Cikgu nak tanya hal apa tadi?" Encik Sahak mula teringat soalan yang hendak dikemukan oleh Cikgu Kamal sebentar tadi.
"Tak.Saya nak tanya.Berapa umur pokok ceri ni." Cikgu Kamal cepat-cepat cuba cover line.Kelam-kelibut nak ubah topik.Nasib baik berjaya jugak cari menda nak dalih.

Nampak gayanya,sejak mengajar kat kawasan baru ni,dah 3 kali beliau terkena dengan budak-budak darjah 1.Kes pertama dah kena.Kes kedua pun terjebak jugak.











"Cikgu.Ni pokok cabai.Yang merah-merah ni buah cabai.Bukan buah ceri." lembut Encik Sahak memberikan penerangan dengan penuh kasih sayang.

Wacha!

5 comments:

perindu_خلافة said...

ngahaha.. kesian betul la cikgu tuh, niat hati baik je, sebab anak murid spoil da memalukan diri sendiri ^_^

Unknown said...

hahaha.. kesian kt cikgu kamal.. lawak betul..

Firol said...

ni sama macam cikgu kamarul sekolah aku dulu..memang jadi mangsa je

nama pun dekt2

Nerzhul said...

kahkahkah terkene sokmo...takde murid yang tak gembira bila balik sekolah. hahaha

StingRay said...

perindu: terkena beb.=p

aja: cikgu kamal suruh belanja dia bihun sup.nak?

firol: hahaha..adus..ada jugak ke?

ner: haha...tau takpa.sama macam aku.