Saturday, September 18, 2010

Abang Taha

Malam semakin berlalu.Namun Kampung Kembang Semangkuk masih lagi belum sunyi.

Bunyi budak-budak menaiki motor masih kedengaran.Bunyi remaja-remaja bermain gitar di tepi jalan masih jelas berkumandang.

Tidak jauh dari situ,kelihatan Abang Taha menunggang motor kapcai kesayangannya.Di bibirnya ada sebatang rokok.Masih bernyala dan berasap.Di kiri 'handle' motornya tersangkut kemas sardin tin kecil bersama sejurai sayur kobis.Nampaknya Abang Taha baru pulang dari kedai.

Sedang asyik menunggang motornya,Abang Taha terpandang Aishah yang sedang berjalan pulang ke rumah Mak Som.Mungkin dia pergi menghantar pakaian yang telah siap dijahitnya ke rumah jiran terdekatnya,Tijah.

Walaupun malam,Aishah begitu berani berjalan berseorangan.Lagipun,semenjak kedatangan Aishah ni,secara ajaib permintaan untuk memasang lampu jalan ke rumah Mak Som yang tertangguh selama bertahun-tahun,serta- merta diluluskan oleh ketua kampung.

Maka,hasilnya,terang benderanglah jalan ke rumah Mak Som yang sebelum ni gelap gelita.

Memandangkan Abang Taha adalah antara lelaki miang di Kampung Kembang Semangkuk,peluang sebegini amatlah susah untuk dilepaskan.Terus dilupakan anak bini di rumah bila melihat Aishah yang meliuk-lentuk berjalan berseorangan.

Abang Taha memperlahankan motorsikalnya sambil menghampiri Aishah.Sambil menghampiri Aishah,hatinya dan kepala otak serta kepala bananya sibuk mengarang ayat-ayat manis.

"Eh...Abang Taha.." ujar Aishah sambil tersenyum manis sebelum sempat Abang Taha buka mulut.

Abang Taha yang masih tidak bersedia dengan teguran Aishah yang disertai dengan senyuman paling manis itu terus hilang kawalan.Tangannya terus terpulas 'throttle' minyak.

Dengan tangkas dan tanpa membuang masa,Abang Taha bersama motor kesayangannya terus menerjah masuk ke dalam semak berduri di tepi jalan.

Belum sempat Aishah berkata apa-apa,Abang Taha dan motornya sudah siap berada di atas jalan raya semula.Tangkas dan pantas.Mata Aishah tak berkelip.

Suasana sunyi.

"Aishah nak tumpang?" Balas Abang Taha dengan muka bercalar-balar terkena pokok berduri sebentar tadi.Mukanya kekal serius dan bersahaja.Seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.Kalau bab 'cover' ni,Abang Taha memang cemerlang.

"Terima kasih lah Abang Taha,rumah Mak Som dah dekat dah." balas Aishah penuh sopan.

"Jom lah.Nanti lenguh kaki tu.Jom Abang Taha hantarkan." Abang Taha masih berdegil.Perangai sebiji macam bapaknya dulu.Abang Tahir.

"Tak apa lah Abang Taha.Lagipun,'seat' motor Abang Taha tercabut." ujar Aishah sambil menunjukkan 'seat' motor yang tersandar comel di tepi parit jalan.

"Oh...tak apa.Abang Taha ada banyak lagi 'seat' kat rumah.Motor ni memang macam ni.Kalau jadi apa-apa,memang 'seat' dia akan tercabut.Untuk keselamatan.Abang Taha balik dulu ya." balas Abang Taha sambil berlalu pergi tanpa menghiraukan langsung 'seat' motornya yang tertanggal tadi.Teknik 'cover' Abang Taha memang dah sampai tahap teragung.

Aishah memerhatikan Abang Taha berlalu pergi.

"Boleh pulak dia tahan duduk atas penutup tangki minyak tu.Abang Tahaa.....Abang Tahaaa......" bebel Aishah bersendirian sambil melangkah pulang.








Malam sudah larut.Bulan tegak di langit.Cengkerik berbunyi nyaring.

"Abangg.....kenapa bontot abang berbau petrol ni banggg???...." bunyi satu suara dari dalam rumah sambil disertai dengan bunyi spring tilam yang berkeriuk.
"Melah....jangan derhaka pada suami ya sayang...." balas suara Abang Taha yang penuh dengan kasih sayang.

Malam bertambah larut.Bulan semakin tegak di langit.Cengkerik berbunyi riang.




Sedutan dari cerita panjang Hapacrita All Star.

4 comments:

tuntung said...

haha.ada pulak lucah kat hujung.

noorafzan.blogspot.com said...

ape da..
mantap betul lakonan pak taha tuh..

Adam Ruslan said...

ok. Cerita ini seronok..

deqnamalu said...

sengal..=DD

lawak2...