Wednesday, July 22, 2009

Parkour

Aku mula kenal parkour ni,masa belajar dulu.Masa tu aku tgk cerita Yamakasi(sila google sendiri kalau tak tau).Bagi aku,parkour ni sangat menarik.Seingat aku,konsep asas parkour ni adalah "bergerak dari A ke B melalui cara yang paling pantas". Maka konsep yang digunapakai bukanlah menaiki tren,basikal mahupun hoverkraf.Mereka akan berlari,dan melompat untuk mengatasi halangan di hadapan mereka.Tak kiralah batu,bangunan,tangga hatta lembu sekalipun.

Kini aktiviti ini dianggap riadah.Di Malaysia ni pun dah ada orang buat parkour.Dah masuk dalam suratkhabar pun.Aku tidak pernah jumpa kumpulan ini,dan tidak pernah melihat mereka beraksi.Cuma beberapa bulan lepas aku terjumpa sekumpulan remaja yang menaiki tren dari bukit jalil dan cuba melakukan aksi parkour di dalam tren sambil buat bising. Gaya je lebih.Anak beruk lagi licik aku rasa.Biarkanlahlah,budak-budak.Nanti-nanti pandai lah tu.Cuma pesan aku,jgn malukan diri dengan aksi gampang anda ketika di dalam tren.

Oh ya,ini adalah klip parkour.Lihatlah sendiri.

Aku rasa,pihak keselamatan (tentera) yang ingin menubuhkan pasukan gerak khas(bukan gerak khas dalm tv) yang khusus beroperasi di dalam bandar,aku rasa mereka patut belajar aksi ini.Baru la penjenayah nak lari pikir banyak kali.Ntah-ntah kalau nampak ja unit ni datang,penjenayah terus tak lari,siap boleh layan menonton aksi parkour dari pihak tentera.Silap-silap diorang terus praktis sama-sama time tu.Barulah muhibah.Tak ada jenayah.Nanti kalau ada hari tentera,tak lah bosan sangat kita asyik menonton tentera naik motor ramai-ramai(tatu?).Sekurang-kurangnya ada persembahan parkour dari pihak tentera.

Unit tentera ini pula mestilah dilengkapkan dengan pistol,bom asap dan senjata ringan yang kecil dan kompak.Pakaian pula mestilah fleksibel dan tidak menyusahkan mereka ketika bergerak.Latihan boleh diberikan oleh pakar-pakar parkour dunia.Bayangkan jika unit ini ditubuhkan.Badan tegap,lincah,pantas,licik dan merbahaya.Penjenayah di dalam bandar MUNGKIN akan berhadapan dengan musuh baru.

Jika nak suruh pak guard belajar pun apa salahnya.

Eh,tadi aku suruh kamu tgk klip kan? sambung bebel pulak.OK..aku nak berhenti merepek.Mari kita layan video parkour.





-DVINSK CLAN...antara team parkour terbaik.-

10 comments:

Anonymous said...

nasib baik kau tak jadi polis.

Jard The Great said...

aku syak diorg neh blaja gimnastik la...

Liliyuli said...

sadis. wa asyik tgk kotak putih je.. uhuk

Liliyuli said...

ehh..wa dah leh tgk pulak..huhu
baru ku tahu ape itu parkour..trimas

StingRay said...

ateeka: aku x suka. =)

jard: haha....ye la tu ajrd. =)

liliyuli: pegi download flash..jgn malas2.... =p

StingRay said...

lili: hoh...boleh tgk pulak? ehehe

Unknown said...

suke2.bes2.seblum ni tatau plak nama dia parkour.

berani, yakin, lompat....tu pon kalau dah praktis.

darkSky said...

haha..kalo pewot2 dah ke depan, parkour aper nyer lg..sangkut nnt bila melompat.sungkour la pulak..haha

Anonymous said...

aku rasa diaorg ada bakat semulajadi

3Run Malaysia said...

for more info on parkour malaysia head on to www.pkmy.tk :-)