Wednesday, July 8, 2009

Husin

Husin memandu dengan tenang ke kedai cuci kereta berhampiran dengan rumahnya.Husin baru sampai di kampung pagi tadi.Perjalanan jauh dari kota tak dirasakan oleh Husin kerana beliau memandu kereta baru.Jadi kalau dah kereta baru tu,kena la tayang-tayang kat orang kampung.

Tempat tayang pertamanya adalah di kedai cuci kereta lah.Di mana port tempat pemilik-pemilik kereta kampungnya berkumpul untuk lepak-lepak pada hari cuti.Kereta yang dibeli Husin adalah kereta Honda City yang baru.Husin memang bangga dengan kereta barunya.Penat-penat dia kerja untuk kumpul duit beli kereta tu.

Bila sampai kat kedai cuci kereta,semua orang pandang Husin.Husin memang dah jangka keadaan macam tu.Ye la,orang kampung dia banyak yang pakai saga,wira,honda lama,toyota lama,kereta yang dah diubahsuai dan yang nampak agak 'lord' sket adalah perdana v6 yang berkilat-kilat milik ketua kampung.Lagipun geng-geng kereta tu pun bukannya orang lain,membe Husin jugak.Membe rapat kat kampung.

"Dik...basuh betul-betul eh.....sini boleh cuci enjin sekali tak?"
"Cuci enjin?..boleh je bang....tapi lambat sket lah...."
"ok..tak apa....nanti saya datang ambil ya." ujar Husin kepada budak cuci kereta tersebut.

Setelah beramah mesra dengan geng-geng kereta yang lepak kat situ sambil bangga-bangga diri sampai membe-membe dia pun naik menyampah,Husin pun pegi ke warung yang berdekatan untuk pekena nasi lemak.Bersarapan.

"Berlagak betul..." ujar Seman,ketua geng kereta kat kampung tu bila Husin dah blah.

Setelah siap sarapan,Husin pegi semula ke geng-geng kereta tadi untuk berlagak sekali lagi.Setelah puas berlagak,Husin pun pergi ke keretanya.Dia nak check apa ke lama beno budak-budak ni cuci.Tak siap-siap.

"dikkk...ooo dikk.....dah siap ke belum..."
"Belum lagi bang,kami kat belakang ni ha.....tengah cuci.Jap ye.."

Husin kehairanan dengan jawapan tersebut.Dia pun pergi menjenguk di sebelah keretanya yang satu lagi,di mana budak-budak tu berada.

Bila jumpa je bebudak tu,Husin terus kaku.Mukanya pucat.Husin nampak enjin keretanya telah dibawa keluar dan sedang dicuci dengan berus oleh bebudak tadi.Husin hampir hilang akal berpikir macam mana bebudak tu boleh bawak keluar enjin keretanya yang berat tu dengan selamba.

Husin pitam.

















Dari jauh...di sebalik geng-geng kereta tadi...kelihatan Seman dan beberapa kutu yang lain sedang mengelap-ngelap kesan minyak itam di tangan mereka.....mereka tersenyum.Tanda puas hati dengan lawak kasar yang mereka kenakan kepada Husin.

9 comments:

cUaK said...

la..
dh husin suruh cuci enjin.
budak tu ikot je la..
hahahha =D

qishie said...

hee...belagak lagi

Misya Idris said...

bersih la enjin nya tu ek??

Anonymous said...

er...
huh kasar sungguh !

Lazyf said...

padai mkai Husin dai!!!

Unknown said...

ni bukan lawak kasar...kuang aja namanya...sian husin...hehe

Kapten Luffy said...

kejam kejam

JamOren said...

kasar sungguh lawak itu...hahaha...

Anonymous said...

main jalan blkg seman tu