Wednesday, December 12, 2012

Durian Eropah

Waktu tu,tengah hari.Panas betul.Cuaca di kampung aku,memang tengah tak menentu.Kejap panas bukan main,kejap hujan lebat betul.Aku tak layan sangat cuaca panas sebab aku sedang berbual dengan jiran aku.Lama-lama sekali jumpa lah katakan.

Tengah sedap berbual,datang seorang lelaki,naik motor.Dia sesat dan nak tumpang tanya arah dan lokasi.Dari dialek dan gaya,macam orang dari dekat-dekat sempadan Thailand.Jauh betul dia sesat sampai ke kampung aku.Setelah bagi arah dan lokasi, dia pandang ke satu arah. Dia diam.Matanya fokus betul-betul ke arah tersebut.Aku naik hairan.

"Itu buah Durian Eropah kan? Durian Eropah.Durian Eropah." dia sebut banyak-banyak kali dengan muka teruja.

Aku jadi naik pelik.Apajadah Durian Eropah pulak.Mana datangnya Durian Eropah.Disebabkan pelik,aku pun pandang ke arah Durian Eropah yang dimaksudkan oleh brader sebentar tadi.

Kelihatan, buah Durian Belanda sedang tergantung comel tak jauh dari kami berdua.Ye,kat rumah aku ada pokok Durian Belanda.Sedang berbuah lebat.











Tau la negara Belanda tu letaknya dalam benua Eropah.Agak-agak la brader.

Sigung kang.


2 comments:

berihitamberibiru said...

Tapi mmg kat belah utara depa panggil durian eropah.....
Dulu igt kezen memain cakap, sekali mmg sungguh depa sebut durian eropah.....
kemain canggih nama depa panggil.... modern gitu....

naiba said...

oo...dgr tu en jamil...en/cik/puan berihitamberibiru dah terangkan...hehehehe

hebat betul name diorg panggil..dh tu..hang jawab pe?x bg sebijik kat die?