Tuesday, April 12, 2011

Status 16

Genap sebulan jugak mak dengan bapak aku lepak kat KL.Tunggu akak ipar aku bersalin.Jadual asal sepatutnya lahir dalam 15hb March.Alih-alih dia lepak dalam perut mak dia sampai 1 april baru nak keluar.Jenis nak April Fool jugak tu.Tak padan dengan kecik.

Jadi,setelah tugas mak dengan bapak aku selesai dan akak ipar aku pun dah ligat bergerak ke sana ke mari,aku diberi tugas untuk hantar diorang balik.Perjalanan pulang bermula 6 petang sabtu.Aku sampai rumah,jam 2 pagi.Sempat jugak berhenti tidur 2 kali.Ngantuk beb.

Petang ahad,dalam pukul 3 petang,aku bergegas balik ke KL.Malas balik lewat sangat,balik sorang-sorang ke KL,bahaya sikit kalau lewat-lewat.Bukan apa,risau takut kena culik.Orang-orang hensem ni,harga di pasaran antarabangsa memang tinggi.Yang kurang hensem kat luar sana tu,jangan kecil hati sangat ya?

On the way balik,sampai kawasan Seberang Prai,elok lepas ja simpang ke jambatan Penang,jem super teruk.Lahanat betul.Rupa-rupanya ada pesta kutip beras lagi di tengah highway.Gimik apakah ini? Bagi sampel beras untuk dirasa secara percuma?

Disebabkan bosan,kereta tak bergerak,aku amik langkah super bijak dengan keluar dari jalan tersebut.Aku amik ke arah Juru.Ikut jalan lama menuju ke Ipoh.Rancangan aku,aku nak naik kat tol Juru.Drive punya drive,aku semakin senyum memikirkan betapa bijaknya aku.Jalan nampak lengang sikit.Kalau tunggu jalan utama tadi,tak bergerak le gamaknya.

Semakin lama,jalan semakin kecil.Aku rasa dah ikut betul dah jalan tadi.Aku cuba menenangkan diri.

Jalan yang dah kecil tadi,terus menjadi semakin kecil.Pemandangan pun dah berubah.Tiba-tiba banyak kilang.Banyak orang berbasikal.Ramai pulak yang sedang berjalan kaki.Secara automatik,jalan di hadapan aku dah habis.Jalan mati.

Terkesima.

Aku buka cermin,perhati betul-betul.Sekeliling aku orang mata sepet-sepet.Muka macam kenal.Muka depa semua macam dalam cerita perang Amerika.Aku perhati satu group lagi,muka macam penduduk yang tinggal di kawasan pergunungan.
















Demmit!

Aku dah sesat sampai Vietnam dengan Nepal secara serentak!



5 comments:

Nerzhul said...

jauhnye sesat..hahaha..jaga kene tangkap takde pasport

senyumSOYA said...

adei...x da imigresen tahan cakap dah salah jalan ka? heheh

naiba said...

hahahha...xjmpe pintu sempadan ke??huhuhu~

C.e.n.g.k.i.h said...

hahaha..dasat sgt kesesatan tue..
secara serentak lagi..

StingRay said...

ner: jauh jugak la..haha

senyum: imegresen smeua sibuk layan awek.haha

nor: tak jumpa.=)

cengkih: kagum tak..kagum tak?