Monday, November 11, 2013

Tengah Hari Yang Panas


Aku berjalan dengan tenang.

Aku berjalan di dalam sekumpulan pekerja makan gaji yang di dalam otak masing-masing sedang sibuk memikirkan apakah jenis makanan yang akan dilahap sebentar lagi.

Ketika berjalan,kami tiba di sebuah binaan yang dipanggil tangga.Ketika sampai giliran aku,selaku jejaka budiman,aku bagi geng perempuan di belakang aku untuk naik dahulu.Budiman habis.

Lagipun,tak manis nak berebut dengan perempuan.Kan? 

Apa? Nak manis kena letak gula? Please, jangan buat lawak hambar macam tu.

I tak suka.

Jadi,berbalik kepada situasi tadi,aku memberikan laluan kepada perempuan dahulu.

Bila semua dah lepas,aku pun panjat tangga tersebut.Dalam kepala,dah terbayang kari ikan campur kacang bendi yang masam-masam rasa kuahnya.Makan pula dengan tempe goreng yang digoreng tebal-tebal.Gebu dan berjus rasanya.

Tengah sibuk panjat tangga sambil sedap membayangkan lauk tu,tiba-tiba aku terdiam.

Fokus aku dah lari jauh.

Ikan dalam kari yang aku bayang tadi tiba-tiba hidup dan melompat ke dalam air.Elok je dia berenang macam tak ada masalah langsung.Kacang bendi pun hilang dalam kari tu.Elok je ada kat pokok.Tempe pulak,hilang entah ke mana.

Di hadapan aku.......

Okay,aku ulang.

Di hadapan aku, kelihatan awek tadi sedang terkedek-kedek panjat tangga dengan bersungguh-sungguh sampai ternampak G-string yang dipakainya.








Bahu kiri aku tiba-tiba rasa berat.



1 comments:

iNa aWiE said...

hahaha..niat baik jadi tak berapa nak baik lepas tengok..