Monday, December 19, 2011

Wiken dan Bubur Labu

Aku berjalan ke dapur dengan tenang.Di tangan aku ada sebiji labu yang dibeli pada hari sebelumnya.

Sampai di dapur,aku ambil papan pemotong,pisau dan 1 mangkuk plastik.Aku kupas kulit labu tadi dengan penuh kasih sayang.Dah hensem labu tadi berbogel,aku potong dadu pulak.Untuk bagi potongan tadi seragam dan sekata,aku potong guna pembaris.Haha..terkejutlah tu.Aku tipu je.Tak pakai pembaris pun.

Jadi,aku masukkan labu yang dipotong dadu tadi ke dalam periuk,masukkan air dan masak di atas dapur.Biji labu tadi,aku cadang nak buang.Tapi,nampak bijinya agak besar,aku tukar rancangan.Aku bersihkan biji tadi hensem-hensem.Dah bersih,aku ambil kuali leper paling kecik,letak atas dapur dan panaskan.Bila dan panas,aku lempar biji labu tadi.Dengan gaya chef yang atas sikit dari Gordon Ramsey,aku balik-balikkan biji labu tadi dengan mengayun-ayunkan kuali.

Sambil-sambil keringkan biji labu,aku masukkan daun pandan dan gula ke dalam periuk yang ada labu tadi.Air dalam periuk berisi labu,menggelak dengan penuh riang ria.

Setelah beberapa lama di dalam kuali,akhirnya biji labu siap dimasak.Aku letak di dalam piring kecil.Aku ambil sebiji dua untuk cuba.Sedap jugak kuaci biji labu buatan sendiri.

Jadi,untuk bubur labu pula,aku pergi ke peti ais,ambil santan segar yang baru dibeli.Memang segar habis.Aku tuangkan santan tadi ke dalam periuk dengan penuh kasih sayang sambil kacau-kacau.Lepas masuk santan,aku letak pulak sagu yang telah direndam tadi.Perfect.

Bila nampak dah sebati dan hensem,aku perlahankan api.Aku nak masak sampai labu tadi jadi lembut,gebu dan lemak berkrim.Dah puas hati,aku adjust lagi nada semburan api.Bagi perlahan.Biar bubur tadi direneh dengan tenang.Ikut masa,dalam 20 minit lagi,boleh lah aku lepak depan TV sambil makan bubur labu yang gebu gebi yarabbi.Gembira.Nak lagi awesome,aku boleh taburkan isi kuaci biji labu yang garing tadi di atas bubur tersebut.







20 minit kemudian,sambil berbaring di depan TV,aku kunyah kuaci biji labu dengan tenang.Bubur dah masuk dalam plastik tong sampah.Semuanya gara-gara santan yang sudah masam.

Benci.

8 comments:

Anonymous said...

Kesian...

-NoThumb-

anakcikbob said...

kau silap ni..
rebus dulu. da agak empuk baru masuk santan.
tu masam sebab santan tu merajuk, bukan sebab basi.
kahkah..

alien said...

kata santan segar baru beli bro
hahaha

StingRay said...

anon: =(

sardin marina: hang baca salah ni.Aku rebus dulu lah.cer baca betul2..=p

alien: ha,baru beli.dah masam.demm!

anakcikbob said...

ok,aku salah baca. :p
tapi kau masak dalam kuali. gilo.
kahkahkah

naiba said...

huhuu...ciannye....mesti kelapa tu dh x elok...cian ko...

StingRay said...

marina: salah baca lagi.dalam kuali biji labu.dalam periuk,bubur labu.kakaka

naiba: kesiann..=(

cactus_berduri said...

sianyer.....lps neh sebelom mcik tu bungkus..raso dulu