Tuesday, December 27, 2011

Pakcik Murad

Selesai makan tengah hari,Pakcik Murad berehat sambil menggulungkan rokoknya di beranda rumah.Siap gulung,dinyalakan rokok tadi dengan tenang.Asap berkepul-kepul ke udara.Cuaca cerah.Langit biru.Angin sepoi-sepoi bertiup menghembus mukanya.Pakcik Murad tersenyum nikmat.

Di ruang tamu,Makcik Melur pula,sedang berbaring manja sambil menonton cerita melayu yang sedihnya tidak berkesudahan.Tangannya masih sejuk.Sejuk bermain air di sinki ketika mencuci pinggan mangkuk sebentar tadi.

"Assalamualaikummmmm...." salam dilaungkan oleh seorang pemuda.Pakaiannya kemas.Di tangannya ada beg nipis yang dipegang kemas.

Pakcik Murad menjawab salam,dan pemuda yang sedang berdiri di bawah panas terik tadi,dijemput masuk dan lepak bersama pakcik Murad.

"Nama saya Zulisman." pemuda tadi memperkenalkan dirinya.Ringkas.

Setelah berbual lebih kurang pasal kebun buah,cuaca tak menentu dan perihal lauk pauk yang dimakan oleh Pakcik Murad sebentar tadi,Zulisman mula menunjukkan niat sebenarnya.

Zulisman mengeluarkan beberapa helai kertas.Pada kertas tersebut,ada gambar kerusi urut yang besar.Harga pun boleh tahan.Rekabentuk pun cantik.

"Jangan risau,pakcik boleh bayar ansur-ansur.sebulan RM70 sahaja.Lagipun,model ni,dia punya urut,lagi sedap pakcik.Lagi kuat.Boleh bergetar badan dibuatnya." Zulisman cuba meracun Pakcik Murad.

"Pakcik dah ada benda ni nak.Tak apa lah.Pakcik tak berminat." balas Pakcik Murad penuh ikhlas.Zulisman tidak puas hati.Setahu beliau,kawasan kampung tu,mana ada penjual kerusi urut yang sampai lagi.Penat beliau membuat kajian sebelum datang.

"Eh.Takkan dah ada kot.Boleh saya cuba?" Zulisman cuba mengumpan.Pada firasatnya,Pakcik Murad pasti terkantoi dan akan membuat pelbagai dalih.Beliau sudah masak sangat dengan perangai orang yang ditemuinya.

"Apa salahnya.Mari lah." pelawa Pakcik Murad sambil menyalakan semula api rokoknya yang sudah terpadam.Zulisman telan air liur. Firasatnya betul-betul tersasar.Tapi,dia nak tahu jugak,mungkin anak Pakcik Murad ada beli kat bandar ke.Mana tahu kan?

"Dah sedia? Kalau dah sedia,pakcik nak hidupkan alat pengurut ni." ujar Pakcik Murad.Zulisman mengangguk lemah.

"Traaa!!! Traaaa!!! Traaaa!!! " bunyi alat pengurut Pakcik Murad berkumandang.

"Ha,mana lagi kuat mengurut? Mesin urut pakcik ke,atau mesin yang kamu jual?" soal Pakcik Murad sambil tangannya menekan-nekan pendikit minyak mesin rumput yang digalas oleh Zulisman.

"Mesin pakcik lagi kuat gegarnya." laung Zulisman.Tanda mengalah.Terjebak dengan Pakcik Murad,seorang pembuli kampung,memanglah perkara yang tidak menyeronokkan.

Pakcik Murad tersenyum puas.Tangannya menekan-nekan lagi pendikit minyak sekuat hati.









Testis Zulisman berlaga-laga.


4 comments:

anakcikbob said...

pasti testis beliau taf 30 minit kemudian. kahkah

Anonymous said...

aiyooooooooooooooo!!!!

sayagilamakan said...

hohohoho...

Amak Kongsi said...

macam pernah dgr nama zulisman ni.. apakah dia ini.....?