Saturday, October 14, 2023

Mata Macam Helang

Pagi tersebut angin bertiup dengan tenang. Angin sepoi-sepoi bahasa. Langit cerah. Aku duduk bersandar di kerusi dengan tenang. Aku tengok kiri, ada pakcik tua sedang duduk main hp. Aku tengok di kanan, ada makcik sedang duduk dengan anaknya. Aku tengok di hadapan, ada tempat jual air mineral. Aku tengok diri sendiri, aku nampak jejaka kacak. 


Fakta. 


Tiba-tiba kedengaran bunyi gegak gempita di langit. Aku teruja. Bunyi kapal jet pejuang. Kalau tak F-18 Hornet, mesti Hawk. Aku bangun dari kerusi dan terus memandang ke arah langit. Mata aku cuba mengimbas dari mana datangnya bunyi yang sayup-sayup tadi. Bunyi bergema dari segenap arah menyukarkan aku untuk mencari punca bunyi tersebut. 


Akhirnya aku berjaya mengesan pergerakan 2 kapal terbang jet tersebut. Dari jauh kelihatan 2 jet pejuang tersebut cuba untuk membuat pusingan dengan perlahan-lahan. Aku mengecilkan mata aku untuk memberikan fokus yang lebih jitu. Bunyi jet pejuang masih bergema di langit. Setelah memerhatikan selama beberapa saat, aku tersedar. 2 jet pejuang tersebut adalah 2 ekor burung helang yang sedang galak terbang berpusing-pusing di langit. 


Bladihel. 

0 comments: