Saturday, July 17, 2021

Jamil Merentas Daerah

Suasana di balai polis sangat tenang. Borang di depan aku, aku isi dengan penuh kusyuk. Risau juga kalau salah isi, abang polis di dalam tu nanti libas dengan gari pulak. Cuaca panas betul. Meja plastik tempat aku isi borang tadi, bergoyang-goyang. Sebab tu lah tulisan aku jadi tak cantik (alasan).


Selesai mengisi borang, aku pergi ke kaunter di mana terdapat 2 anggota polis sedang duduk membuat kerja masing-masing. Ada lelaki dan perempuan. Aku menuju ke arah polis lelaki. Aku serahkan borang beserta lampiran maklumat yang diperlukan. 


Selepas borang disemak, permohonan aku diluluskan. Anggota polis tadi bangun dan pergi membuat salinan di mesin pencetak di belakangnya. Selesai mencetak borang tadi, dia menyerahkan kepada aku. Aku menerima borang tadi sambil mengucapkan terima kasih.


Anggota polis tadi pandang ke arah aku sambil berkata.."Pandu elok-elok, jangan laju-laju".  


"Terima kasih..." - aku membalas dengan penuh sopan sambil muka senyum-senyum. Berhemah betul polis sorang ni. 


"Ya..ya...Ronda elok-elok. Jangan laju-laju" - sambung anggota polis tadi sambil menekan alat komunikasi yang aku baru perasan. 


Okay...ucapan penuh madu tadi bukan untuk aku. Dia tengah bercakap dengan anggota peronda yang sedang buat laporan rondaan rupanya. 





Benci...

2 comments:

iza hafizah said...

Wah hapacrita buat comeback!! Baru perasan

StingRay said...

Manada comeback. Saja merapu sekali sekala. Haha