Monday, November 22, 2021

Jamil dan Sarapan Sang Juara

Jam sudah menunjukkan jam 8:30 pagi. Aku memandu tenang keluar dari sebuah sekolah rendah di dalam sebuah daerah di Kedah. Nampaknya, sistem kehadiran pengecaman wajah berjalan dengan lancar. Muka murid-murid habis kena scan menggunakan kamera bagi mencatat kehadiran. Aku harap, sistem ini dapat mengurangkan beban para guru untuk mengambil kedatangan dan mencatat suhu murid setiap pagi. 


Ketika dalam perjalanan, aku ternampak sebuah gerai. Aku ambil keputusan untuk bersarapan setelah memikirkan aku keluar awal pagi dari rumah tanpa sempat jamah apa-apa makanan. Aku parkir kereta dengan tenang. Pagi-pagi kita tak payah nak kalut sangat. Tenang is good


Aku masuk ke dalam kedai, scan mysejahtera, duduk dan membuat pesanan. 


"Teh O panas dan roti canai 2 keping. " ringkas pesan aku kepada adik yang mengambil pesanan. 


Setelah menunggu kira-kira 10 minit, Teh O panas dan roti canai yang berasap-asap sudah berada di hadapan aku. Muka aku yang selenge kelaparan tadi mula bertukar jadi muka madu. Manis dilihat dan dirasa. 


EH! EH! EH!


Aku hirup Teh O panas tadi. Rasa segar semula dibuatnya. Tanpa membuang masa, aku ambil roti canai, cicah dalam kuah dah terus masuk dalam mulut. 


Okay, tiba-tiba aku terus rasa tak puas hati. Rasa macam nak bangun ke arah brader yang tebar roti canai tadi. Tapi memandangkan aku betul-betul lapar, aku sabarkan diri aku. Aku cuba bertahan, kawal emosi dan makan sampai habis dulu. 


Setelah habis, aku bangun dan berjalan ke arah brader yang sedang tebar roti canai tadi. 


"Abang letak apa dalam kuah roti canai tadi bang?" aku soal brader roti canai tanpa kias-kias lagi.


"Kenapa ya encik?" balas brader roti canai tadi dalam nada cuak. Ada rasa bersalah di riak mukanya. Aku tak peduli. Benda-benda macam ni, kita kena tegas. Sebagai pengguna yang bayar, kita patut sampaikan apa yang kita rasa. 


"Sedap bang. Bagi saya lagi 2 keping roti canai. Makan ya." balas aku pantas. 









Brader roti canai tadi tahan senyum depan aku sampai keluar angin dari hidung beliau. 


0 comments: